Budowa samochodu w wielkim skrócie

budowa samochodu

Budowa samochodu – nadwozie

Budowa samochodu dla większości z nas w pierwszej kolejności kojarzy się z nadwoziem. Składa się ono z dwóch zasadniczych części: elementów nośnych oraz karoserii. Od nadwozia zależy przede wszystkim estetyka pojazdu. Jednak dużo ważniejszą funkcją jest schron dla pasażerów, bagażu, a także pozostałych części auta. Nadwozie w samochodach najczęściej jest jedno-, dwu- lub trzybryłowe. Poszczególne rodzaje ułożenia i wielkości danych brył tworzą wiele znanych powszechnie typów nadwozia, jak na przykład SUV, sedan, kombi lub mini van.

Silnik – serce pojazdu

Silnik to niezwykle ważny element auta. Pozwala on wprawić w ruch wspaniałą maszynę, jaką stanowi pojazd, dzięki sprężaniu i rozprężaniu gazu uzyskiwanego w wyniku spalania paliwa. Tak działający silnik określa się mianem spalinowego. Warto wspomnieć o innych sposobach działania „serca” samochodu. Na przykład silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną i zamienia ją w mechaniczną. Popularne są również silniki wysokoprężne, zwane także silnikiem Diesla. Zachodzi w nich samozapłon i nie wymaga zewnętrznej iskry, jak ma to miejsce w przypadku spalinowego odpowiednika.

Skomplikowana budowa samochodu – układ elektryczny

W skład układu elektrycznego samochodowego wchodzi wiele elementów zasilanych energią elektryczną. Pobierają one moc z akumulatora lub alternatora. Jeśli chodzi o elementy korzystające z pobranego prądu, należy wymienić rozrusznik, oświetlenie w samochodzie, układ zapłonowy, niezbędny do uruchomienia silnika spalinowego, radio i wszystko inne co wymaga napięcia w aucie. Oczywiście trzeba to ze sobą połączyć, więc niezbędne są przewody. Dodatkowymi elementami będą także złącza i bezpieczniki.

Układ hamulcowy – bezpieczeństwo ponad wszystko!

Niezwykle ważny ze względów bezpieczeństwa układ hamulcowy obejmuje wszystkie części umożliwiające zatrzymanie pojazdu oraz utrzymanie go w bezruchu. W aucie znajduje się układ podstawowy, sterowany przez pedał hamulca, oraz układ dodatkowy, zwany potocznie ręcznym. Pozwala on na utrzymanie samochodu w miejscu. Ma również zastosowanie awaryjne. Układy hamulcowe mogą być hydrauliczne, pneumatyczne oraz mechaniczne.

Budowa samochodu – układ kierowniczy

Ostatnią z wymienionych w tym artykule, ale jakże niezwykle ważnym podzespołem pojazdu jest układ kierowniczy. Pozwala on na sterowanie pojazdem w wybranym przez nas kierunku. Przekłada ruchy wykonywane kierownicą przy pomocy skomplikowanej struktury precyzyjnie dobranych części na zmianę kierunku jazdy. Należy jednak pamiętać, że układ ten jest podatny na różne czynniki zewnętrzne i może łatwo ulec uszkodzeniu.