Co to jest zawieszenie auta?
Naprawa zawieszenia to jedna z podstawowych czynności mechaników samochodowych. Zawieszenie pojazdu tworzy zespół wzajemnie ze sobą współpracujących elementów łączących koła z resztą wozu. Jest to jeden z najważniejszych podzespołów, gdyż decyduje o stateczności i sterowności samochodu. Prawidłowa przyczepność do podłoża ma również kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.
Awaria zawieszenia
Na polskich drogach jest wiele czynników sprzyjających awarii zawieszenia. Wymienić przede wszystkim należy nierówności jezdni, tzw. „dziury”, koleiny, progi zwalniające czy wysokie krawężniki. Ponadto zima w darze serwuje nam niskie temperatury i niestety korozyjną sól na drodze. Co również może przyczynić się do powstania usterki. Jako pierwsze uszkodzeniu ulegają najbardziej wrażliwe części a później te coraz droższe.
Naprawa zawieszenia – co psuje się najczęściej?
Amortyzatory– to jeden z elementów często ulegających uszkodzeniu, a ich sprawność jest bardzo istotna nie tylko dla komfortu jazdy ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Dlatego już po zauważeniu pierwszych objawów awarii takich jak wyciek oleju, kołysanie, dobijanie lub podskakiwanie pojazdu czy też wydłużony czas hamowania (w autach z ABS-em) należy je wymienić, najlepiej parami.
Wahacz – to jeden z najważniejszych elementów mechanizmu. Teoretycznie jest dosyć wytrzymały i jeżeli jego konstrukcja nie uległa zniszczeniu można oddać go do regeneracji. Natomiast po poważnym wypadku, kiedy wahacz uległ pogięciu czy pęknięciu lub jeżeli producent wprasował na stałe tulejki oraz sworznie właścicielowi pojazdu pozostaje jedynie jego wymiana.
Sworzeń – łącznik wahacza ze zwrotnicą. Oprócz objawów stukania uszkodzony może spowodować nawet trudności w utrzymaniu właściwego toru jazdy i w efekcie doprowadzić do kolizji. Sworznie powinno wymieniać się parami mając na uwadze swoje bezpieczeństwo jak również fakt, iż jeden uszkodzony detal wpływa na zużycie kolejnych.
Tuleje wahaczy – niepozorne, drobne a jakże ważne elementy. Odpowiadają głównie za tłumienie wstrząsów oraz minimalizowanie naprężeń w zawieszeniu. Niestety jako pierwsze często ulegają zużyciu powodując zmianę geometrii kół i tym samym pogorszenie jakości jazdy. Tuleje należy wymieniać jako cały komplet.
Łącznik stabilizatora – regularna, sugerowana parami, wymiana tego komponentu zapobiega przede wszystkim niestabilnym zachowaniom podczas manewru skręcania. Zużycie objawia się najczęściej korozją, uszkodzeniem gumy na jego końcach oraz odgłosami typu skrzypienia i stuki wydobywającymi się z zawieszenia. Jazda ze zużytymi łącznikami stabilizatora znacznie przyspiesza też niszczenie opon.